Tuesday, October 22, 2013

ZON WALIT DI PAK PHANANG

Salam hormat,

Bertemu kita sekali lagi, seterusnya saya akan mengambarkan sebuah zon walit di Pak Phanang. Pak Phanang ini terletak sekitaran 75Km ke Timur Laut bandar Nakhom Si Thammarat.


                         Pak Phanang bertanda bulatan merah



Di zon ini kami diperlihatkan satu kawasan, berhampiran dengan pantai, yang padat dengan RBW. Kami juga diberitahu di dalam zon ini terdapat kira-kira 1,000 buah RBW pelbagai saiz, majoritinya besar-besar belaka.  Sekali imbas zon ini seolah-olah sebuah kotaraya yang besar.

RBW di sini kebanyakkannya setinggi 7 ke 8 tingkat. Lihat beberapa gambar berikut.











Satu perkara yang saya perhatikan bunyi suara pemikat walit tidaklah sekuat seperti yang terdapat di negara kita. Anggaran saya sekitaran 40 ke 50dB sahaja.

Ada di antara RBW ini, walaupun tinggi, tetapi mempunyai beberapa pintu masuk walit. satu ke dua lubang di setiap tingkat. Kebanyakkan mempunyai satu lubang masuk sahaja, dan terletak ditingkat teratas bangunan.

Menurut seorang pengusaha, peratusan kejayaan bidangusaha walit di zon ini agak rendah, sekitaran 10% sahaja. Maksud kejayaan disini ialah hasil RBW setiap bulan mampu membiyai pinjaman bank dengan sedikit lebihan.


Skian dahulu,



Dr AzizolMohd Sharun

No comments:

Post a Comment