Wednesday, October 23, 2013

RBW MILIK PENGHULU TSID DI THA SALA

Salam hormat,

Semasa di Nakhon Si Thammarat, kami sempat berkunjung ke satu lokasi, kira-kira 70Km ke utara bandar Nakhom Si Thammarat, bernama Tha Sala (lihat kedudukan Tha Sala di dalam peta berikut)



Bandar Tha Sala ini berkedudukan ditepi pantai. Kelihatan beberapa RBW di dalam bandar kecil ini. Ada yang di atas bangunan kediaman , ada yang berasingan dan ada juga yang tinggi dan besar, setinggi 6 tingkat. Di akhir sekali kami singah ke sebuah RBW yang sedang dalam pembinaan. Rumah ini kebetulan milik penghulu Tha Sala, Penghulu Tsid.

Permulaannya beliau hendak membina sebuah banguna dibawahnya menempatkan sebuah kedai minyak. Setelah menerima kunjungan seorang pedagang China, yang sanggup membeli berapa sahaja kuantiti sarang yang beliau ada, langsung beliau merubah fikiran, dan membangunkan sebuah RBW yang berukuran (20'X30'X10')X3 tingkat.


                                                          Tok Penghulu Tsid

RBW beliau hampir siap, dan setakat ini beliau telah berbelanja sebanyak RM300,000.00 . Semasa kami melawat RBW ini diperingkat pendawaian sistem audio. Menurut beliau lagi kos sistem audio sahaja tak kurang daripada RM10,000.00 . Pandangan saya RBW ini agak mahal berbanding dengan RBW di Malaysia.


                                 Pandangan Dari Hadapan (sisi)


                                  Pandangan dari belakang

Lubang masuk walit berukuran 3'X2' dan menghadap ke daratan. Kira-kira 200 meter daripada bangunan ini adalah sebuah Masjid.

Berikut adalah beberapa gambar di bahagian dalam RBW ini.


                                     Tangga antara lantai





Perhatikan papan sudut yang digunakan. Juga perhatikan hanya 2 buah tweeter sahaja di dalam ruang bersarang seluas 10'X15'.


                               Paip Pengudaraan (dari dalam)


                               Paip Pengudaraan (bahagian luar)

Saya tidak pasti sama ada RBW ini akan menggunakan pengabut udara atau pun tidak. Sarang tiruan memang tidak ada.

RBW ini dibina oleh seorang yang juga telah memiliki sebuah RBW yang berjaya. Jadi beliau sudah memahami keperluan walit untuk tinggal di dalam rumah yang dibina.

Skian..


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment